تأمین ، حفظ، ارتقاء سطح سلامت جسمانی و روانی دانش آموزان و در نهایت جامعه
  اهمیت بهداشت مدارس
-         بخش عظیمی از جمعیت کشور را تشکیل میدهند (بیش از 25%)
-         به دلیل کامل نشدن مهارتها و شرایط سنی بعد از گروه مادر و کودک آسیب پذیرترین قشر جامعه می باشند
-         پایه گذاری رفتار های بهداشتی و شیوه زندگی در این سنین صورت می گیرد
-         از مهمترین گروههای در معرض خطر حوادث و سوانح هستند
-         با توجه من اینکه در سن آموزشی پذیری هستند من آسانی مطالب بهداشتی را فرا گرفته و من خانواده و جامعه انتقال میدهند
-         در دسترس و من آسانی می توان مطالب آموزشی من آنها انتقال داده شود.
 فعالیتها
برنامه های بهداشت مدارس
1-    آموزش بهداشت
2-    معاینات دانش آموزان و تکمیل شناسنامه سلامت
3-    بهبود وضعیت بهداشت محیط مدارس
4-    بهبود وضعیت تغذیه دانش آموزان
5-    پیشگیری از بیماریهای شایع در سنین مدرسه
6-    پیشگیری از سوانح و حوادث در سنین مدرسه
7-    واکسیناسیون توام دانش آموزان اول متوسطه
8-    تشکیل پرونده بهداشتی جهت مدارس
9-    نظارت
آموزش بهداشت
- هدف آن بالا بردن سطح دانش بهداشتی و در نهایت تغییر مطلوب در رفتار دانش آموزان و انتقال آن به  خانواده ها
-گروههای هدف در آموزش بهداشت دانش آموزان ، والدین، معلمین و سایر کارکنان
موضوعات آموزشی
دوره ابتدائی : بهداشت فردی – دهان ودندان- تغذیه و بهداشت مواد غذایی – بیماریهای شایع – بهداشت روان- بهداشت محیط – سوانح و حوادث
دوره راهنمایی و متوسطه: بهداشت فردی – دهان و دندان – بهداشت دوران بلوغ- تغذیه در سنین بلوغ- واکسیناسیون – بهداشت محیط – مسائل جمعیتی – نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی – بیماریهای واگیردار و غیرواگیردار (انگلهای روده ای – بیماریهای آمیزشی – تالاسمی – قلبی- ایدز- انفلوآنزا) بهداشت روان – سوانح و حوادث
 والدین:  -         آشنایی با نیازها ، مشکلات بهداشتی فرزندان در سنین مدرسه
       -         نقش والدین در رشد و تکامل فرزندان
       -         اهمیت معاینات سالانه دانش آموزان
        -         بهداشت فردی – خانواده – محیط – روان – دوران بلوغ
       -          تغذیه و بهداشت مواد غذایی
       -         بیماریهای شایع در سنین مدرسه
       -         واکسیناسیون
       -         سوانح و حوادث
 2- معاینات دانش آموزان و شناسنامه سلامت
معاینات پزشکی:
دانش آموزان اول دبستان= صدرصد جمعیت هدف ازاول تیرماه هرسال لغایت اول مهرماه هرسال
دانش آموزان اول راهنمایی= صدرصد جمعیت هدف ازاول مهرماه هرسال لغایت اول دی ماه هرسال
دانش آموزان اول دبیرستان= صدرصد جمعیت هدف ازاول دی ماه هرسال لغایت پانزدهم اردیبهشت  ماه
معاینات بالینی توسط پزشک عبارتند از:
آنمی-پوست ومو(گال-کچلی سر)-بزرگی تیروئید-گوش وحلق وبینی –چشم-ستون فقرات-اندام-شکم(بزرگی طحال-بزرگی طحال)-قلب وعروق-قفسه سینه-ریه-ادراری تناسلی(ابهام تناسلی-عدم نزول بیضه-کلیوی) –روان –اعصاب-پرفشاری خون-بیماریها .
 معاینات بهداشتی (غربالگری ) :
دانش آموزان اول دبستان= صدرصد جمعیت هدف ازاول تیرماه هرسال لغایت اول مهرماه هرسال
دانش آموزان اول راهنمایی= صدرصد جمعیت هدف ازاول مهرماه هرسال لغایت اول دی ماه هرسال
دانش آموزان اول دبیرستان= صدرصد جمعیت هدف ازاول دی ماه هرسال لغایت پانزدهم اردیبهشت  ماه
 معاینات غربالگری توسط پرسنل بهداشتی (بهورز-کاردان ....)عبارتند از:
ارزیابی رشد (قدووزن –نمایه توده بدنی )-سنجش بینایی-سنجش شنوایی-دهان ودندان –بیماریهای نیازمند مراقبت ویژه (دیابت-قلبی وعروقی- صرع -  آسم –هموفیلی – تالاسمی)-اختلالات رفتاری - 
جلدی(رشک وشپش سر – کچلی سر)= کلیه دانش آموزان همزمان با غربالگری پدیکلوز با اولویت مدارس ابتدایی – خوابگاهها قبل از شروع سال تحصیلی و حداکثر در دو هقته اول سال تحصیلی از نظر جلدی معاینه می شوند.
بهبود وضعیت بهداشت محیط مدارس
  محل احداث مدرسه : دور از سر و صدا و عبور و مرور وسایل نقلیه
دوری از محل انباشتن زباله – راه آهن – و کارخانه
 ساختمان مدرسه : کف کلاس ها – سقف کلاسها – روشنایی – تهویه کلاس ها – پنجره ها – درجه حرارت (21- 18 درجه) وسیله گرمازا – کپسول ضد حریق – پله ها (ارتفاع 18 – عرض 30 سانتی متر ) – تابلو کلاس (از ردیف اول 5/2 متر) – میز و صندلی – دستشوئی (من ازای هر 60 دانش آموز) – استفاده از صابون – توالت (من ازای هر 45 دانش آموز) – دفع بهداشتی فاضلاب – آبخوری (من ازای هر 75 دانش آموز) – دفع بهداشتی زباله
بوفه مدرسه – (رعایت مقررات آئین نامه مربوطه ) پوشش دیوار بوفه از سنگ یا کاشی و به رنگ روشن باشد
- باید دارای نور کافی ومجهز به هواکش بوده و نیز دارای وسایل گرمازا و سرمازا باشد . کف آن از سیمان یا سایر مصالح قابل شستشو پوشیده شود .
- سطل زباله درداخل و بیرون بوفه به تعداد کافی وجود داشته باشد تا دانشآموزان پس مانده های مواد غذایی را در آن بیندازند .
- برای جلوگیری از ورود مگس و حشرات درب و پنجره ها با توری فلزی
پوشانده شود ، درب و دیوار و سقف آن مننفذ و سوراخ نداشته باشد .
-  فردی که متصدی بوفه است چون با مواد غذایی سر و کار دارد باید از نظر بیماریهای واگیردار (انگلی ، قارچی و ...) مورد آزمایش قرار گرفته و کارت تندرستی داشته باشد و مسایل بهداشت فردی مانند شستشوی دستها و کوتاه کردن ناخن ها و نیز پوشیدن کلاه و روپوش را کاملاً رعایت نماید .
-  بوفه باید حتماً مجهز به یخچال بوده و مواد غذایی فاسد شدنی در یخچال و سایر مواد غذایی در محل خشک و بدون رطوبت تگهداری شود
 آب آشامیدنی مدرسه
تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی در مدرسه یکی از موضوعات بسیار مهم و اساسی است . بهتر است در مدرسه از شبکه آب لوله کشی و یا منابع بهسازی شده استفاده شود . و در محلهایی که آب سالم دردسترس نباشد آب راپس از ضد عفونی کردن مصرف نمایید .
  بهبود وضعیت تغذیه دانش آموزان
اهمیت تغذیه کودکان در سنین مدرسه
اهمیت تغذیه در دوران بلوغ
نظارت بر وضعیت تغذیه دانش آموزان
مشکلات تغذیه ای شایع در سنین مدرسه و دوران بلوغ (سوء تغذیه پروتیئن ، انرژی – اختلالات ناشی از کمبود ید – کمبود ویتامین A– کم خونی فقر آهن)